21 Eylül 2011 Çarşamba

Fatiha 5.ayet


اياك نعبد واياك نستعين
İyyâ -ke na'budu ve iyyâ-ke neste'în,
Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım dileriz

Ayetteki İyya-"yalnız" "ancak" "sadece" anlamını veren edattır.
Bu edat böyle bir sıralama ile kullanıldığı zaman
kendisinden sonra gelen -ke yani sana-senden, edatından başka bütün herşeyi net bir şekilde dışarıda bırakır.Hiç bir ortak tanımaz. Zaten ayetin temelinde bu yatar.
Sana ibadet ederiz senden yardım dileriz DEĞİL!!
Yalnız sana ibadet ederiz yalnız senden yardım dileriz
vurgusudur mühim olan ...Başka hiç bir şeye ibadet etmeyiz ve başka hiç bir şeyden yardım istemeyiz.Sana ibadette ve duada hiç birşeyi ve hiç kimseyi ortak tanımayız.
Sadece Allah'a ibadetin ve sadece ondan istemenin kalplerimizde ve hayatımızda kökleşmesini Allah'tan istiyoruz...
Ayette gözden kaçabilecek bir diğer vurgu ise biz vurgusudur.Kuranı kerimde "ben" zamiriyle de dualar vardır. Ancak Fatihadaki söz ve dua biz zamiriyle yapılmıştır.
Yalnız sana ibadet ederim yalnız senden yardım isterim DEĞİL!
Yalnız sana ibadet ederiz yalnız senden yardım isteriz.
Bireyselleşmeye doğru giden yeni dünya düzeninde müslümanın zahirde yapayalnız kalsa bile aslında yalnız olmadığının vurgusudur bu. Alemlerin Rabbi olan Allah'a karşı, ona kullukta ve duada ortak tanımayan
müminlerle birlikte verilen bir sözdür ;
İYYAKE NA'BUDU VE İYYAKE NA'STAİN...
Sondan eklemeli bir dile çevrilirken bu vurgulama biraz belirsizleşir.-Bu sebeple ayetlerin mealini okurken herbir ayrıntıya özellikle dikkat etmenizi tavsiye ediyorum. Her ayrıntının ne kadar önemli olduğunu daha sonra bazı ayetlerle örneklendirmeye çalışacağım inşallah...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum